De docent is een lerende en innoverende professional:

De docent toont aan dat hij een lerende professional is die   zelfstandig, creatief en kritisch gebruik maakt van de (nieuwe-) mogelijkheden van ICT bij leren, lesgeven en organiseren van onderwijs.

 

In de afgelopen periode heb ik ICT in elke les gebruikt. Het gaat dan vooral om PowerPoint (PPT) in de les. Hieronder staat een les van mijn eigen PPT als foto afgebeeld. In deze PPT zet ik niet alleen tekst, maar ook foto's en waar ondersteunend filmpjes. Op deze manier speel ik in op verschillende manieren van leren van studenten. Ik vertel, leg uit en visualiseer. Deze PPT is voor mij gelijk de lesvoorbereiding, start van de les en lesinhoud.

 

 

Hieronder het YouTube filmpje dat in voornoemde PowerPoint over Management en leidinggeven door mij is gebruikt.

 

 

Naast PPT maak ik samen met studenten ook gebruik van de mobiele telefoon. Zo gebruik ik deze bijvoorbeeld voor mijn mentorklas. In de whatsappgroep (zie hieronder een foto van whatsappweb) die ik heb aangemaakt, zet ik mededelingen die voor alle studenten van belang zijn. Cijfers, afwezigheid of andere persoonlijke zaken kan ik daarnaast o.a. via whatsapp met studenten bespreken. Ik merk namelijk in toenemende mate dat studenten niet of nauwelijks hun email checken.

 

 

Het internet is voor mij een grote goudmijn. Er zijn zo ongelooflijk veel zaken te vinden met betrekking tot diverse lessen. Filmpjes, documantaires, foto's, testen, extra uitleg en zelfs e-learning modules. Met behulp van Word heb ik onlangs een reader gemaakt voor het keuzedeel Supermarkt. Deze reader staat inmiddels op N@tschool, zodat studenten er makkelijk bij kunnen en de reader in principe altijd bij de hand hebben. Hierin staan ook een aantal e-learning modules. De link naar de module voor de e-learning module voor voedselveiligheid is bijvoorbeeld: http://haccp.supermarkt.nl/. Door een dergelijke module aan te bieden krijgen studenten op een andere manier de lesstof aangeboden. Daarnaast kunnen zij aan het einde van de module gelijk een test doen om te zien of zij voldoende kennis hebben vergaard. Omdat ik deze lessen zelf niet verzorgde, zorgde het delen via N@tschool er ook voor dat mijn collega's makkelijk bij de lesstof kunnen komen. Daarnaast staat al mijn lesvoorbereiding op de Y-schijf. Hier kan iedereen van mijn opleiding bij om gebruik te maken van mijn lessen.

 

Naast alles wat ik hierboven heb beschreven gebruik ik bijvoorbeeld ook Kahoot! om de kennis van studenten te testen. Om lessen in een andere vorm te gieten, laat ik studenten ook regelmatig zelf Kahoots maken over een bepaald (onderdeel van een) hoofdstuk of onderwerp. Hiervoor gebruiken zij hun laptop of mobiele telefoon.