De docent is een lerende en innoverende professional.
De docent toont aan dat hij een lerende professional is die zelfstandig, creatief en kritisch gebruik maakt van de (nieuwe-) mogelijkheden van ICT bij leren, lesgeven en organiseren van onderwijs.
Als het gaat om ICT zijn er twee manieren waarop ik hier mee omga. De eerste is als docent ICT, waarbij ik mediawijsheid geef. Ik heb hierbij veel gebruik gemaakt van de website https://www.mediawijsheidindeklas.nl/ en het daarbij behorende boek en PPT's. Ook haal ik veel informatie uit de (online) krant en is mijn man als ICT security consultant een belangrijke bron voor mij.
Daarnaast gebruik ik ICT als ondersteuning in de lessen middels PPT, Kahoot! of bijvoorbeeld Socrative.
Een voorbeeld van een Socrative die ik gemaakt heb voor burgerschap in de link hierna: https://b.socrative.com/teacher/#edit-quiz/27751226
Daarnaast een link naar een voorbeeld van een Kahoot! die ik gemaakt heb voor het vak goederen: https://play.kahoot.it/#/?quizId=7922e8da-bc5d-46ef-a325-d0b4f8ae2afb
De docent toont aan dat hij beschikt over de overtuiging dat betekenisvol onderwijs vraagt om beargumenteerde inzet van ICT en is in staat om de verworvenheden en beperkingen van technologie te herkennen en te integreren in betekenisvol onderwijs.
Hieronder staan 4 slides van een les waarbij de studenten een e-learning module moeten uitvoeren. Deze kunnen ze vinden op de site: https://deweekvandeveiligheid.nl/ondernemers/online-trainingen/
De studenten vonden het op zich leuk om zelf bezig te zijn. Dat is dus het grote voordeel van dergelijke e-learningmodules. Het was een aanvulling op de stof die zij in de les behandeld hadden voor het vak Goederen. Wat er naar mijn idee beter kan is de controle door mij als docent. De modules mochten van mij ook in het MICT gedaan worden. Een aantal studenten maakte daar dankbaar gebruik van door gebruik te maken van anderen die de modules wel doornamen en de uitwerking naar mij mailden. Een aantal was dan nog zo slim om de uitwerkingen enigszins aan te passen. Anderen mailden woordelijk de samenvatting van een andere student.
Ik vind het lastig om te beslissen hoe ik hier de controle op kan houden. Een volgende keer is het wellicht handig om de week voor de e-learning aan te geven dat iedereen zijn/haar laptop mee moet nemen, zodat alle studenten het gewoon in het klaslokaal kunnen doen, waarbij ik door de klas kan lopen om samen met de studenten te kijken hoe ze het oppakken.




Maak jouw eigen website met JouwWeb