De docent is een flexibele en adaptieve professional.
De docent toont aan dat hij kan inspelen op onderwijskundige veranderingen en behoeften met betrekking tot het gebruik van ICT.
Op Kennisnet staat de publicatie 'Monitor Jeugd en Media 2017'. Een belangrijke uitkomst waarom jongeren graag online communiceren staat hieronder mooi verbeeld:

Bovenstaande geeft in zijn algemeenheid aan dat jongeren inmiddels zeer vertrouwd zijn met ICT (media) en het vaak ook liever 'gebruiken' dan een face-to-face gesprek (les). Dit suggereert dat het voor studenten dan ook meerwaarde heeft om ICT in te zetten in de lessen. Deze suggestie wordt in het onderzoek verder onderbouwd, door de uitkomst van de manier van leren door jongeren:

In het eerste tabblad van 'attitude' gaf ik al aan dat ik in de les werk met bijvoorbeeld e-learning modules uit de branche zelf. Daarnaast werk ik tevens met e-learning modules van de uitgever van ons lesmateriaal Sarphati. Op hun website kunnen studenten zelf PPT's bekijken en ook bekijken hoe goed hun kennis over een bepaald hoofdstuk is. Ik biedt deze oefenmodules per hoofdstuk aan aan mijn studenten. Zij kunnen daarnaast thuis zelf nog oefenen met deze modules. Tevens krijgen ze per hoofdstuk een uitslag en kunnen ze ook het gehele boek oefenen. Een goede voorbereiding op de toets in een online omgeving. Gezien het voornoemde onderzoek is dit een goede manier om studenten de lesstof tot zich te laten nemen.

De docent toont aan dat hij initiatieven neemt in het gebruik van ICT om zo sociale- en crossculturele vaardigheden te bevorderen.
Het bovenstaande voorbeeld van de Sarphati oefenstof biedt ik in de les aan als 'groepsopdracht'. De studenten gaan in tweetallen de stof doornemen. Op deze manier leren ze samenwerken en op een snelle manier de goede uitwerkingen te vinden als het met een open boek is.
Maak jouw eigen website met JouwWeb