De docent is een samenwerkende professional.
De docent toont aan dat hij opgedane ICT kennis en vaardigheden met andere docenten (binnen of buiten de school) kan delen om zo nieuwe kennis te construeren.
Bij dit kopje verwijs ik graag naar het vorige tabblad 'De docent is een reflecterende en onderzoekende professional' waarbij ik in ga op de manier waarop ons team gebruik maakt van de Y-schijf. Niet alleen zijn er persoonlijke mappen, maar ook mappen waarin bijvoorbeeld proeftoetsen te vinden zijn. Op deze manier delen wij onze kennis en kunnen wij voortborduren op aanwezige kennis en hier wellicht delen van gebruiken om nieuwe kennis te construeren.
De docent ondersteunt en motiveert collega’s en leerlingen in hun ICT ontwikkeling.
Op het moment dat ik met een collega ga samenwerken die nieuw is op de opleiding of die hetzelfde vak gaat geven als ik, gaan we bij elkaar zitten om door te spreken hoe we het vak in die periode gaan opzetten.
Het keuzedeel Duurzaamheid is hierbij een goed voorbeeld. Dit vak geven we nu sinds twee cohorten en is door onszelf ontwikkeld. Een collega heeft de reader voor dit vak gemaakt en samen met weer andere collega's heb ik de invulling van de lessen opgepakt.
Wij hebben hiervoor PPT's gemaakt waarin ook bijvoorbeeld een documentaire zit over een Nederlandse ondernemer die een duurzame telefoon wil ontwikkelen (VPRO Tegenlicht: de eerlijke onderneming). De studenten maken een portfolio over verschillende onderwerpen binnen het leergebied Duurzaamheid. Daarnaast maken zij bijvoorbeeld een YouTube filmpje over een nieuw product en zoeken ze op internet naar bedrijven die duurzaam bezig zijn (of minder duurzaam) en verwerken dit in het verslag. Op deze manier krijgen zij meerdere facetten van ICT aangeboden en kunnen zij zich ontwikkelen.

Maak jouw eigen website met JouwWeb